Passa al contingut principal

Àcid acetilsalicílic en prevenció primària cardiovascular

L’àcid acetilsalicílic (AAS) a dosis de 100 mg al dia és un tractament reconegut per a la prevenció secundària de les malalties cardiovasculars.

En canvi, la utilització en la prevenció primària de persones que no han patit un esdeveniment cardiovascular (malaltia coronària, vascular cerebral o vasculopatia perifèrica), no figura com a indicació en la fitxa tècnica del fàrmac. L’objectiu d'utilitzar-lo en aquest grup de població, seria evitar els esdeveniments cardiovasculars majors, com la síndrome coronària aguda (SCA) i l'accident vascular cerebral (AVC).

Recentment s’ha publicat una recomanació del projecte Essencial de l’Agència de Qualitat i Avaluació Sanitàries de Catalunya (AQuAS), que ha estat consensuada per les societats científiques: "Àcid acetilsalicílic i prevenció primària cardiovascular"

Basant-se en les dades de la revisió de les guies de pràctica clínica i metaanàlisis, no s'ha trobat evidència que l’AAS, utilitzat per a la prevenció primària, redueixi la mortalitat (total i cardiovascular) ni els esdeveniments cardiovasculars majors (infart de miocardi, ictus) sense augmentar les hemorràgies greus (digestives o intracranials).

Per tant, la recomanació és que en pacients amb risc cardiovascular alt, moderat o baix no estaria indicat l'ús d'àcid acetilsalicílic com a prevenció primària cardiovascular.

Factors de risc cardiovascular alt o moderat:

  • Diabetis mellitus tipus 1 o 2
  • Hipertensió arterial
  • Dislipèmia
  • Tabaquisme
  • Obesitat
  • Malaltia renal crònica
  • Sedentarisme
  • Tractament amb immunosupressors, corticoides, antipsicòtics, medicaments per HIV
  • Antecedents familiars de malalties vasculars majors
  • Consum excessiu d’alcohol
  • Edat >70 anys
Es pot calcular el risc cardiovascular de presentar esdeveniments cardiovasculars en els propers 10 anys amb les taules REGICOR validades per a la població d'entre 35 i 74 anys. Es considera alt risc ≥ 10%.

Malgrat podria considerar-se l’ús d’AAS, per a la prevenció primària, en persones d'entre 40 i 70 anys, amb un risc cardiovascular molt elevat (REGICOR ≥15%) i un risc de sagnat baix, els casos que es troben en aquesta situació són escassos, ja que aquests pacients acostumen a tenir un risc hemorràgic elevat, per causa d'altres factors de risc o a comorbiditats.

La prevenció primària de les malalties cardiovasculars s'ha de centrar en les modificacions de l’estil de vida, com activitat física, deixar de fumar, control del pes i el tractament de la hipertensió arterial i dels nivells de colesterol elevats. 

L'ús d'àcid acetilsalicílic, per a la prevenció primària, en pacients amb risc cardiovascular alt, moderat o baix, té un balanç clínic desfavorable, ja que incrementa el risc d’hemorràgies greus (digestives i intracranials) i no en redueix la mortalitat.


Popular Posts

Tractaments disponibles per a la infecció respiratòria per SARS-CoV-2. Actualització de la informació.

L'AEMPS actualitza la informació sobre les estratègies terapèutiques potencials i altres en investigació. S'inclouen ruxolitinib (inhibidor de les JAK quinases) i siltuximab (inhibidor de la IL-6) entre les estratègies terapèutiques potencials. L'accés per a pacients amb infecció per COVID 19 serà a través d'assaig clínic i ús compassiu. L'ús de tocilizumab es recomana en una fase més precoç de la malaltia i es podrà valorar una segona infusió de tocilizumab. Pel que fa a hidroxicloroquina , la pauta recomanada de 5 dies es podrà allargar fins un màxim de 10 dies en funció de la gravetat. Tractaments disponibles per al maneig de la infecció respiratòria per SARS-CoV-2

Ansietat en temps de la COVID-19

Ens trobem davant una pandèmia que ens ha obligat a confinar-nos a casa, hi ha persones que han superat la malaltia i altres han perdut un ésser estimat. A més cal afegir les repercussions econòmiques actuals i futures. Per tant és una situació que ens pot provocar ansietat. L'ansietat es manifesta amb: Símptomes psíquics : sensació de por no justificada, sensació d'inestabilitat, preocupació exagerada per la salut, aprehensió, espera ansiosa i impossibilitat de relaxar-se; Símptomes físics o somàtics : palpitacions, dispnea, dolor abdominal, diarrea, cefalea, vertigen i tremolor; Estat d'hipervigilància : insomni, alteracions de l'alimentació (anorèxia o polifàgia), disfunció sexual, falta d'atenció, pèrdua de memòria i cansament. S'ha de realitzar un diagnòstic minuci...